Het is nu wo maart 10, 2010 7:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 8 Jan. Rookverbod en belastingverhoging café's
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 7:03 pm 
Site Admin

Rookverbod treft vooral het bruine café
Zijn onderneming bestaat over een paar jaar nog wel, zegt René Keijsers van 't Vertrek aan de Stationsstraat in Boxmeer.

Dankzij de combinatie van café, feestzaal en hotel maakt hij zich niet al te veel zorgen over de toekomst.

De toekomst die dichtbij komt. Per 1 juli geldt er voor de hele horeca in Nederland een rookverbod.

Volgens Keijsers de doodsteek voor veel kroegen. "Als je duizend kroegen hebt, blijven er achthonderd over. 20 procent haakt af, dat meen ik echt."

Volgens hem zijn de voorbeelden in het buitenland te halen. In Ierland bijvoorbeeld, waar het rookverbod in maart 2004 werd ingevoerd. Keijsers is zelf in Ierland geweest, heeft er met horecabazen gesproken. "De eerste twee, drie jaar hebben ze daar een behoorlijk omzetverlies geleden. Nu begint het weer iets aan te trekken." Honderden pubs gingen in die eerste jaren failliet. Door het rookverbod, maar ook door de gestegen consumptieprijzen.

In zijn zaak wordt steeds minder gerookt, stelt Keijsers, die in 2006 nog dure luchtverversingsapparaten liet installeren om de niet-rokers ten dienste te zijn. "Maar niet alleen voor hen, het hele klimaat in het café is erdoor verbeterd. Als je 's morgens na een carnavalsavond hier binnenkwam, stonk het." Rook en verspild bier waren de veroorzakers. "Daar heb je nu helemaal geen last meer van. Als mensen hier geweest zijn en terugkomen bij moeder de vrouw, merkt die niet eens dat ze in een café zijn geweest."

Hoe anders is dat in een doorsnee bruin café. De stamcafés lopen de grootste klap op, vermoedt Keijsers. "De echte kleine bruine cafés waar je door de rook de tap niet meer kunt zien, die krijgen problemen." Een sigaretje en een borrel gaan daar hand in hand.

Dat is in ieder geval zo in café 't Centrum in Milsbeek, waar Michel Grens voor zijn nering vreest. "Pakweg 90 procent van mijn klanten rookt." Wat hem betreft is er dan ook geen enkele reden het rookverbod een dag eerder dan 1 juli in te voeren.

Volgens Koninklijke Horeca Nederland zijn er echter wel degelijk cafés die het nieuwe jaar - en de goede voornemens van klanten - hebben aangegrepen om het rookverbod nu al van kracht te laten worden. Grens ziet daar niets in. "Het lijkt me onverstandig als een caféhouder vóór 1 juli het roken verbiedt. Dan kan hij de boel meteen sluiten. Het is al erg genoeg dat we rookvrij moeten worden. Ik weet zeker dat ik de helft van mijn klanten kwijtraak. Misschien moet ik de deuren wel sluiten. Je ziet in de Scandinavische dorpen hierdoor ook al geen cafés meer."

Niet iedereen is even pessimistisch. Broer van Thiel van café Royal in Mill ziet de verstokte rokers, als zij de zaak al de rug toekeren, vanzelf terugkomen.

Bron: De Gelderlander

Profiel
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2008 6:54 pm 
High Card

Van mij mogen ze met onmiddelijke ingang het rookverbod in horecagelegenheden invoeren, ook in de gokhallen, waar er mensen zijn die hun brandende peuken in de vuilnisbakken deponeren, wat een brand tot gevolg kan hebben.

Profiel
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 20, 2008 2:35 am 
High Card

Toch past het rokerige wel bij uitgaan ;-)
Maar.. niet roken in een gokhal zou inderdaad wel prettig zijn, vind ik ook!

Profiel
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 1:43 pm 
High Card

In de gokhallen hebben ze speciale glazen rookhokjes geplaatst voor degene die wil roken.

Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Zoek naar:
Ga naar: