Het is nu do maart 11, 2010 8:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 3 Jan. Inval belastingdienst bij pokeraar
BerichtGeplaatst: di feb 02, 2010 8:16 pm 
Site Admin

Onrust in de pokerwereld na een inval van de Belastingdienst bij de bekende profspeler Steven van Zadelhoff.

De Nederlandse pokerwereld is in rep en roer nu de Jacht van de Belasting dienst op pokerwinsten zich lijkt te verharden. Ook in Groningen, dat zich door het grote aantal pokerende studenten stads jaar en dag pokerhoofd stad van Nederland mag noemen, is de inval van afgelopen week bij profpokeraar Steven van Zadelhoff uit Geldermalsen het gesprek van de dag "Ik durf geen cent meer op de bank te zetten en vertel niemand meer wat ik win, zelfs mijn eigen vriendin niet", bekent een succesvolle Groningse speler.

Het is eind december als Van Zadelhoff aankondigt het voor pokeraars belastingonvriendelijke Nederland de rug toe te keren en te vertrekken naar Malta. Emigratie is sinds enig tijd een nieuwe trend onder de kaarters. Ook vanuit het Noorden is al een aantal spelers vertrokken naar belastingvriendelijke oorden als Ierland Tsjechië, België en Malta.

Van Zadelhoff heeft zijn koffers nog niet gepakt of de Belastingdienst staat op de stoer met een via een spoedprocedure geregeld dwangbevel. De inboedel, waaronder zijn computers, wordt in beslag genomen. De fiscus denkt honderd duizenden euro's aan belasting tegoed te hebben van Van Zadelhoff en hoopt zijn computers inzage te la gen in zijn buitenlandse internetaccounts.

Niet eerder maakte de Belastingdienst zo opzichtig werk van het innen van belasting ver pokerwinsten. Het is iets wat veel Groningse pokeraars zorgen baart. "Als ze mij pakken voor de winst van de laatste vijfjaar kom ik in grote problemen", vreest een van hen. Het poker boegbeeld van de noordelijke hoofdstad, oud-wereldkampioen Rob Hollink (49), blijft echter nuchter. De speler, die volgens internetencyclopedie Wikipedia bijna drie miljoen dollar heeft vergaard. zegt: "Ik denk dat dit een actie is geweest van de Belastingdienst omdat Van Zadelhoff heeft aangekondigd te emigreren.

Het is niet de nieuwe norm.' Toch is ook de Groninger het verre van eens met de Nederlandse manier van (kansspel-) belasting innen. "Ik denk dat de Belastingdienst niet veel van pokeren snapt. Zij willen dat wij maandelijks kansspelbelasting afdragen, maar poker kent grote fluctuaties. De ene maand is de andere niet. Het is niet zo dat je elke maand wint. Als je een maand goed draait, wil dat niet zeggen dat je het jaar positief afsluit. Het is niet zuiver om over die ene maand belasting te betalen als je het niet kunt verrekenen met verliesmaanden. Een jaarlijkse aanslag zou op veel minder weerstand stuiten.

Dat veel pokerspelers om belastingredenen uit Nederland vertrekken, kan Hollink zich indenken. "Ik heb kinderen dus voor mij is het geen optie, maar die jonge gasten begrijp ik wel. Ik denk niet dat er voor pokerspelers een slechter land is dan Nederland. Neem Engeland of Australië. Daar ben je een held als je wint met poker en hoefje niets te betalen."

Plasman: Inval buiten alle proporties

“Dit valt iedereen een beetje rauw op zijn dak", zegt de Groningse profpokeraar Rob Hollink over de inval van de Belastingdienst bij Van Zadelhoff. "In de eerste jaren. toen het pokeren net in opkomst was, werd er niet over belasting gepraat. Als je dan nu ineens over bijvoorbeeld een periode van verjaar een aanslag krijgt, is dat natuurlijk een. lastig verhaal." Andere spelers vinden het eigen schuld, dikke bult. “Van Zadelhoff is een bekende speler. Dan weet je dat je in de gaten wordt gehouden. Hij had gewoon netjes belasting moeten betalen." Van Zadelhoffs advocaat Peter Plasman noemt de inval 'buiten all proporties'. "Mijn cliënt gaat niet naar Malta omdat hij de belastingschuld over de afgelopen jaren niet wil voldoen maar juist voor de voor het pokeren zo belangrijke rust in zijn hoofd. Hij wil niet aan discussies met de fiscus hoeven denken.

Kansspelbelasting van 29 procent

Volgens de Belastingdienst is over pokerwinsten die de 454 Euro te boven gaan 29 procent kansspelbelasting verschuldigd. Nederlandse aanbieders zijn verplicht dit zelf in te houden. Winsten behaald in het buitenland moeten door de pokeraar zelf worden aangegeven. Deze revenuen zijn vaak lastig te achterhalen voor de Belastingdienst omdat ze veelal op buitenlandse internetrekeningen weggezet worden. Internetpokeren is in Nederland bij wet verboden. Desondanks telt Nederland naar schatting 400.000 pokeraars, van wie het merendeel speelt via internet.

Bron: DvhN

Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Zoek naar:
Ga naar: